Agilety med ponnyn.

Agilety gör man ju med hundar men det går att göra det med ponny, kolla här!
Ponnysar är ju lite större än vad hundar är så det behövs lite större grejer, dessutom
är ju inte ponnyn lika lydig som en hund, hunden kan ju springa lös men jag tror inte
en ponny kan det. Så man får leda den helt enkelt.
 
Agilety är bara mer än en lek, det är tillhetsövningar också. Ponnyn lär sig att lita
dig när hon/han ska gå över trappan eller gå igenom drapperiet.
 
Iallafall jag och Cajza gjordde agiltey i söndags och då var Alva med och tog kort, här kommer dom:
 
DÄCKET
Ponnyn ska kunna stå med båda hovarna innan för däcket.
En så länge är vi på att ta i en hov, stå kvar, ge godis, lyfta ur.
Om man inte lyfter ur så kan det hända att ponnyn förösker lyfta
bak det själv, vilket Cajza gjorde flera gånger, hon fick med sig
däcket mellan hovarna. Men jag kom på ett knep .....
 
Den här kan man bygga på hur som helst, bara en lång med 4 st pallar brevid varandra eller
så bygger man en hög trappa osv. men eftersom dom var lite tynga orkade jag bara
släppa dit 3 st, trasmattorna ligger där för att Cajza inte ska trappa i hålen om hon
skulle få för sig att göra det, eller när hon går upp så slår hon inte i lika hårt på kanten.
Cajza tyckte den här var jätterolig, hon gick på och ner. Jag trodde att hon inte ville gå på först
för det är ju inte som marken men hon knalla över, pice of cake.
Nästa gång får jag rida över dom, hihi ;)
 
Är verkligen tvungen att lägga ut den här bilden, världens finaste! <3
 
 

Kommentarer
Postat av: Theresia

Åh så söt ponny! :D

Svar: Tack så jätte mycket! :D
ponyaction.blogg.se

2013-05-14 @ 22:02:38
URL: http://theresiasandahl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback