Om Cajza

CAJZA CAVAT
2006
 
                                                                E: Curry                      U: Panina      
 
Cajza är en blanding mellan russ och arab. Hon är född 2006 och fyller år den 4 juni.
 Världens goaste och världens godisgris om ni frågar mig! Men även en riktig ponny!
Ibland får hon för sig att någonting är farligt eller om hon bara stönar så stannar hon
bara och ruskar på huvudet eller backar. Hon är inte bara sån utan ibland kan hon vara
så gosig, så att hon slickar mig i händerna. Eller när hon ska få mat så hon öppna sin boxdörr.
 
Jág kommer inte riktigt ihåg när vi var och titta på henne men jag kommer ihåg att vi
tittade på två stackars ponnysar innan Cajza. UscH!! Men den historien tar vi inte här!
Men jag kommer ihåg när vi hämtade henne 10 juni, och jag fyllde år den 13 juni.
Så när vi skulle hämta henne frågade mamma om jag ville ha min present i förtid.
Jag sa själv klar JA! Då fick jag en rosa/lila grimma med matchade grimskaft.
Har kvar den även idag men hon har inte på sig den.
Fatta var en 10årig tjej var glad när hon snart skulle hämta sin ponny och
slutade skolan snart, och ett helt långt sommarlov framför sig!
När jag slutade skolan så åkte vi dirket till stallet för att se om Cajza levde.
Bodde inte där vi bor nu, så vi hade hästarna hos farmor och farfar.
Sommaren 2010, 12 Juni
 
 
När vi köpte henne så var hon helt ohanterlig, och inte inriden, men det visste vi när vi köpte henne.
Inte ohanterlig men inriden. Vi lånade henne över sommaren och mamma sa att jag minst
måste ha skirttat på henne om vi skulle köpa henne. Den sommaren var den lycklogast men
samtidigt den jobbigaste. Hon höll på att stegra och springa iväg från oss.
Men vi jobbade äldigt mycket med frihetsdressyr och det ser man mycket nu.
Vi kan gå ifrån hagen utan att jag leder henne och vi kan gå slalom och hoppa lös när jag springer brevid :D
 
Redan första sommaren så hade vi ett band för jag kommer ihåg
särslikt en gång när vi tömkörde henne uppe vi skogen, mamma skulle fixa till en grej med
en kon eller något så råkade tömmen hänga ner och så gick Cajza fram så fick hon tömmen
i mellan bakbenen, då fick hon väl panik eller något så hon sprang igenom kohagen!
(annars hade hon varit räddför korna)
För dom andra hästarna varpå andra sidan. Mamma var jätte arg och stampade upp och ner när
hon började gå mot hagen och jag var jätte ledsen och tänkte att nu blir det ingen Cajza :(
 
Hela gärdet var fullt med gräs för detta var presic innan som skulle slå gräset.
Cajza började springa fram åt tillbaka vid staket som om hon försökte få med sig dom andra hästarna.
Mamma tänkte att hon fick försöka ta tagi dom andra hästarna så inte dom springer med, och att hon fick försöka lugna sig för annars kommer hon aldirg få tag på Cajza.
Jag gick med hängade huvud fram till gärdet, Cajza fick syn på mig med hela munnen och började
trava mot mig, det var nog den lyckligaste stunden i mitt liv!! Hon hade hela gärdet med gräs men
hon tavade fram till mig istället! :D Då så sa mamma att det var nog min ponny ändå.
Sedan denns har vi haft medvind med lika mycket motvind.
 
Bild: Våren 2013
 
                                                       
                                
            

Kommentarer
Postat av: Michelle Petersson

Sötaste Cajza ♥♥
/Michelle

Svar: Tack! <3
ponyaction.blogg.se

2013-04-03 @ 22:52:09
URL: http://michelleryttaren.blogg.se
Postat av: Hanna

MIN FÖDELSEDAG!!! :D

2013-04-03 @ 23:05:44
Postat av: Elvira <3

Glöm inte att hon är syster till Karuso;)

2013-04-04 @ 09:47:50
Postat av: Malin

Hur stor är din ponny?
Fin blogg :)

Svar: ´tack! :) Vi vet faktist inte hur stor hon är men en C-ponny iallafall, hoppas vi! :)
ponyaction.blogg.se

2013-04-09 @ 12:54:02
URL: http://annamalina.devote.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback