Vetrenären!

Idag fick Cajza besök av vetrinären. Hon har haft torrhosta när jag rider och ska börja trava.
Så vi ville kolla upp det så det inte var något farligt och om det var farligt vad det skulle vara då.
Vetrenären hade kollat på en kossa som var sjuk, så innan han skulle åka kolla han på Cajza.
Han tittade om hon snorade och kolla tänderna. Där var allt bra men hon snorade lite,
men det var inte farligt. Sen kände han på lyfkötlarna, svårt att förklara men dom sitter nedanför
öronen där huvudet slutar typ. Dom var iallafall svullna men det beror på att hon har ätit något nytt
typ färskt gräs, men det finns ju inte nu, så det tyckte hann inte var farligt.
Han sa att det var därför hon kunde hosta för att när hon äter det nya gräset så är dom som
dammsugare bara suger åt sig det, och då kan dom ''suga'' i sig jorddamm i näsborarrna och
som har fastnat i halsen.
 
Vi skulle ta ett slemlösade pulver och blanda i fodret för att hjälpa henne att bli av med
slemmet och dammet. Jag hoppas bara ayy det inte är någon karänstid på det så jag
kan vara med på klubbhoppningen nästa onsdag 1/5 :D
Men huvudsaken är att Cajza blir bra.
Veträneren sa att det inte var farligt och att det blir så ibland när det är vår.
 
När vetrenären hade åkt red jag en tur i skogen, det tyckte Cajza var roligt.
Det var ganska blöt i skogen och vid ett ställe gick hon med höga hovar.
 Så söt min lilla ponny! <3

Kommentarer
Postat av: Fia-H E V O N E N S

Jag brukar alltid ge vanlig matolja under vår och höst, då det är dammigt och lerigt. Det smörjer upp strupen och magen, och binder dammet på ett annat sätt. Man ska dock komma ihåg att olja innehåller mycket energi, så det får man ha i baktanke! ^^

// Fia -HEVONENS
www.hevonens.com

Svar: Tack för tipset! 😊
ponyaction.blogg.se

2013-04-25 @ 21:46:03
URL: http://www.hevonens.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback