Säkerhet när man rider, hjälm, säkerhetsväst

Jag rider alltid med säkerhetsväst även om jag rider dressyr, hoppar, ute.
Det finns två undantag när jag inte rider med säkerhetsväst ochdet är om
vi ska fotograferas eller om jag bara ska sitta barbacka på Cajza när hon betar.
För att vara simdigare och ska kunna röra på sig helt enkelt, dom dressyrryttare
jag har sett har ingen säkerhetsväst på sig, men det är för att det går lungt
och hästen är väldresserad. I hoppning är det annorlunda för där ska det kom fort
hoppar kanske 150 cm upp i luften har heller inte så många och om hästen vägrar eller
kastar sig. Om man trillar av då så är man ganska körd! Har ett bra exempel när
en tjej trilla av på väggen och blev sparkad: http://www.hippson.se/artikelarkivet/lifestyle/matilda-var-dod-i-17-minuter.htm
Själv tycker jag det är dumt att rida utan väst  men jag tykcer speciellt att man
ska ha väst i hoppning och uteritte. Även om man har en jättesnäll häst som aldrig
skulle göra något, så är hästar faktist flyktdjur!
 
Hjälmen använder jag hela tiden när jag rider, även om jag bara rider från från hagen till stallet!
Jag har ridit några gånger utan hjälm och en gång var när jag var liten, och förstod inte bättre när
red på min shettis fast hon var 22 är eller något i trädgården hemma och hon beta, och mamma var med.
På Cajza har jag suttit på henne utan hjälm en gång och det var på midsommar jag skulle få en
fin bild på oss! :)  MEn det gör jag sällan!
 
Tycker det är dumt att rida  utan hjälm, cross-förare har skydd över hela kroppen, egentligen
tycker jag att hästryttare också behöver det men vi använder knappt skydd på huvudet!
Hur kommer det sig egentligen att vi bara använder hjälm ibland säkerhetsväst?
Det är väl nästan troligare att vi blir avslängda en att en crossförare blir avslängd.
 
Ja, hur kommer det sig??

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback